Sök:

Reparation och underhåll ur ett livscykelperspektiv

Korrosion av betongbroar


En fungerande infrastruktur är viktig för Sverige där brokonstruktionerna innehar en viktig roll då landets naturlandskap är fyllt av hinder som man måste ta sig över för att komma fram. Broar dimensioneras vanligtvis för en livslängd på 120 år och för att de ska uppfylla funktionen under denna tid i trafiken krävs stor kunskap om hur de ska konstrueras. Forskning kring betongkonstruktioners beständighet har under de senaste decennierna fått en allt större betydelse. Anledningen till detta är att en del av de äldre betongkonstruktionerna visat tecken på tidig och omfattande nedbrytning. Vilket, i vissa fall orsakas av dålig kvalitet vid utförandet men till största del av miljöpåfrestningen under driften så som exempelvis vägsalt och tyngre transporter. Detta examensarbete syftar till att undersöka vilka nedbrytningar som sker i brokonstruktioner där studien har avgränsats till vägbroar. Det studeras även vilka alternativ det finns till de ingående materialen i vägbroar för att undvika reparationer och hur dessa materialval påverkar livslängden och livscykelkostnaden. Inledningsvis studeras teorier kring vägbroars nedbrytning i form av korrosion och karbonatisering. Vidare beskrivs olika beräkningsmetoder så som livscykelanalys och livscykelkostnad med tillhörande beräkningsgångar. För att kunna tillämpa beräkningsmetoderna väljs det att genomföra olika beräkningar på en befintlig vägbro i norra Sverige, strax söder om Örnsköldsvik. Ingående betongkvalitet visade sig ha stor inverkan på livslängden hos vägbron där även materialvalet på armeringsstålet påverkar hur många reparationer som behöver genomföras under hela dess livslängd. Kompositarmering istället för vanligt armeringsstål i de mest nedbrytningsutsatta konstruktionsdelarna visade sig ge lägsta livscykelkostnaden. Kompositarmering är ett relativt nytt konstruktionsmaterial med många möjligheter som bör utvecklas vidare för att skapa mer lönsamma konstruktioner i framtiden. Livscykelkostnader är ett begrepp som beställare av brokonstruktioner bör använda sig mer av för att kunna få en låg kostnad sett över en konstruktions livslängd. Idag kretsar de anbud som entreprenörer lämnar in på lägsta priset för själva uppförandet, men lägsta priset här och nu behöver inte vara lägsta priset sett över en hel livslängd, vilket detta examensarbete visar.

Författare

Kristina Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..