Religionsundervisning i grundskolans tidigare år
Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på hur religionsundervisningen ser ut på en mindre
skola i södra Skåne. Detta vill vi veta eftersom vi som blivande lärare bör ha en inblick i vad
elever tycker och tänker om olika ämnen. Nu kunde vi inte testa hur eleverna och lärarna
tycker om alla ämnen utan vi valde att undersöka religionskunskapsämnet som även är vårt
huvudämne i lärarutbildningen. Vi valde att intervjua både elever och lärare, samt göra en
enkätundersökning med samtliga elever i årskurs sex på samma skola. Vi har i vår uppsats
försökt att ta reda på om lärarna ser religionskunskapsämnet som ett viktigt ämne eller ett
ämne vars prioritet är låg. Vi har även försökt att ta reda på vad eleverna uppskattar mest när
det gäller religionsundervisningen. Det vi har kommit fram till är att intresset för
religionskunskap är lågt bland både lärare och elever. Trots detta anser lärarna att ämnet är
viktigt. Många av eleverna har svårt att förstå meningen med religionsundervisningen,
samtidigt som det är flera av eleverna som anser att det är ointressant och tråkigt. Det har
också visat sig att eleverna inte vet att livsfrågor tillhör religionsundervisningen. Samtidigt är
det flera av eleverna som tycker detta är intressant. Lärarna anser också att livsfrågor är
viktiga och att de borde bli bättre att förklara för eleverna att det tillhör
religionsundervisningen.