Sök:

Religionsundervisning i ett sekulariserat samhälle

en
studie av gymnasieelevers uppfattning om religion och
religiositet


Syftet med mitt examensarbete var att med tanke på samhällets sekularisering undersöka gymnasieelevers uppfattning om religion och religiositet. De två övergripande frågorna jag sökte svar på utifrån en mängd delfrågor var för det första hur eleverna beskriver sin uppfattning om religion som ämne i skolan och för det andra hur eleverna uttrycker sin egen världsbild och religiositet. I bakgrunden beskriver jag begreppet sekularisering och hur det har påverkat vårt samhälle och därmed även skolan. Jag redogör även för vad styrdokumenten samt författare till böcker inom religionsdidaktik anser är religionsämnets syfte och roll i dagens sekulariserade samhälle. För att uppfylla mitt syfte utförde jag en enkätundersökning bland gymnasieelever med frågor som på olika sätt knöt an till mitt syfte och mina två övergripande frågor. Resultatet visade att eleverna generellt fann religionsämnet både värdefullt och intressant. Främst berodde detta på att ämnet skänker kunskap och förståelse för främmande kulturer och traditioner, snarare än kunskap och insikt i den egna kulturen. Eleverna själva såg däremot inte sig själva som religiösa och majoriteten menade att de inte trodde på en personlig Gud eller högre makt.

Författare

Fredrik Sommarregn

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..