Religionskunskapslärarens tankar om vald pedagogik och metodik i klassrummet
Hur fungerar lärandet? Det är det fråga som jag reflekterar över varje gång jag träffar elever
eller funderar kring hur jag skall lägga upp ett nytt arbetsområde. En viktig fråga som jag i
relation till mitt kommande profession vill ha svar på. Hur ser religionskunskapslärarens
tankar om vald pedagogik och metodik ut?
De frågeställningar som kommer att vara ledande i man uppsats är följande:
- Hur viktigt är det dialogiska samspelet i klassrummet för elevens lärande?
- Existerar det dialogiska klassrummet i realiteten?
- I vilken grad reflekterar religionskunskapsläraren kring elevens lärandeprocess?
För att utföra detta arbete har jag använt mig av empirisk metod i form av både enkät och
intervju. Jag har under arbetets gång försökt hålla mig konsekvent till Middle Rangemetoden,
där jag utifrån vald teori har byggt upp mina frågeställningar och
problemformuleringar. Det är utifrån denna valda teorigenomgång byggt frågorna i intervju
och enkäten på.
De svar som jag fått genom min empiriska undersökning visar både en bild av hur lärare
idag är medvetna om det positiva i att ha ett dialogiskt klassrum. Medan kunskapen kring hur
man som lärare ska bemöta de mindre motiverade eleverna i klassen har varit sämre. Min
uppsats uppmanar därför till vidare diskussion och öppenhet kring hanteringen vid olika
motiverade elever samt att arbeta utifrån det istället för att enbart ge mindre motiverade elever
enklare undervisning. En undervisning som inte sällan glömmer bort att lärande bygger på
förståelse såväl som nyfikenhet.