Sök:

Relevans och svårigheter i användandet av vardagsteknik i dagliga aktiviteter hos yngre vuxna


Vi lever i ett informations- och teknologisamhälle och i våra dagliga aktiviteter omges vi av vardagsteknik (VT) på olika sätt och i olika svårighetsgrad. Denna VT kan innefatta allt från brödrost till mer avancerade datasystem och tjänster. Tidigare studier visar att personer med kognitiv funktionsnedsättning kan uppleva svårigheter i användandet av VT i sina dagliga aktiviteter. Dock finns inga studier som visar relevans och svårigheter med VT för yngre vuxna utan kognitiv funktionsnedsättning. Därför vill vi med den här studien beskriva relevans och svårigheter i användandet av VT hos yngre vuxna utan kända kognitiva funktionsnedsättningar. Intervjuer genomfördes med 40 personer med intervjuinstrumentet ETUQ II (Everyday Technology use Questionnaire), uppdelat på 9 sakområden som inkluderade 116 föremål och tjänster. Resultatet visade att merparten av VT upplevdes som relevant samt att det inom vissa sakområden fanns en könsskillnad. Det visade även att yngre personer utan kognitiva funktionsnedsättningar uppgav ett fåtal svårigheter med VT.. Denna kunskap tillsammans med vilken VT som har högre relevans för gruppen är värdefullt för arbetsterapeuter att veta för att stödja klienter i samma ålder med nedsättningar för att de ska känna delaktighet i sina dagliga aktiviteter och i samhället.

Författare

Sandra Hedberg Susanne Nisbel

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..