Sök:

"Relationsskapande jobbar man ju med hela tiden"

En intervjustudie om hur lärare ser på relationsarbete med eleverna


Syftet med denna studie var att lyfta fram lärares tankar kring relationsarbete med elever. Dels hur lärare arbetade för att skapa goda relationer till elever, men även vad som krävdes av lärare för att goda relationer till elever ska skapas. Undersökningen kommer även att synliggöra hur lärare fått utveckla sin kunskap inom relationsskapandet men även hur lärare kan arbeta när de upplevt att det är problem med någon relation. Sammanlagt har det gjorts sju intervjuer med lärare i grundskolan. Lärarna arbetade på låg- och mellanstadiet. Det har genomförts både enskilda intervjuer och gruppintervjuer och det är lärarnas tankar som synliggörs.I resultatet kan man ta del av hur lärare understryker sin vikt i relationskapandet till eleverna, lärare bör visa ett intresse för eleven och att skapa trygghet kan vara betydelsefullt arbete för lärare. Det är även viktigt att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan lärare och elever när relationer skulle skapas. Det som kan krävas från läraren är bland annat en grundtrygget, lyhördhet och en tydlighet i sitt sätt att agera gentemot eleven. Att skapa en god atmosfär i klassen kunde vara av betydelse i relationsarbete. Några lärare berättar att första tiden i yrket var relationsskapandet till eleverna inte något de tänkte på, det var först senare lärare insåg vikten i det. Många lärare anser att de kände sig tryggare och lugnare i relationsskapandet efter en tid i yrket. Erfarenhet, kollegor och fortbildningar kan göra att lärare får kunskap om relationsskapande till eleverna. Om lärarna upplever problem med någon relation finns även då kollegor som stöttning.

Författare

Lovisa Hugosson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..