Sök:

Relationsmarknadsföringens betydelse vid behållandet av befintliga företagskunder inom bankverksamhet


Den traditionella marknadsföringen med de fyra P:na i fokus är inte lika effektiv längre, och effekten av masskommunikation är lägre. Många företag har därför insett vikten av att använda sig av relationsmarknadsföring för att lyckas på marknaden, där uppfyllande av både företagets och kundernas mål är viktigt. Relationsmarknadsföring är ett brett begrepp som i huvudsak syftar till att skapa, behålla och förhöja relationer. Målet med relationsmarknadsföringen är att skapa långsiktiga relationer för att kunder ska fortsätta göra affärer med företaget, och på det sättet uppnås långsiktig lönsamhet. Tidigare forskning har påpekat vinsterna med att behålla sina nuvarande kunder, snarare än att ständigt skaffa nya, och att det kostar sex gånger mer att skaffa en ny kund än att behålla en existerande. Relationsmarknadsföring har visat sig passa bra in på tjänsteföretag. Inom bankverksamhet är tillämpningen av relationsmarknadsföring viktig då dessa företag tillhandhåller en tjänst som kräver ett förtroende från kunden, samt att goda relationer kan ses som en fördel i denna bransch som har fått ökad konkurrens. Dessutom är tjänsterna ganska lika och då bankerna inte vill konkurrera med pris blir relationer viktiga. Dagens bankkunder är inte lika lojala som tidigare generationer, och rörligheten bland dessa kunder har ökat. Därför blev syftet med vår uppsats att undersöka hur banker försöker behålla relationer till kunderna genom tillämpning av relationsmarknadsföring. Den empiriska delen grundar sig på en fallstudie med hjälp av en intervju där vi har valt att kalla studieobjektet för Alfa banken, då deras egentliga namn inte fick framgå. Intervjun genomfördes med kontors- och tillika chefen för verksamheten i norrland. Resultatet visar att tillämpningen av relationsmarknadsföringen sker till stor likhet av vad som framgår av de teorier vi studerat och att banken förstått vikten av att använda relationsmarknadsföring i verksamheten, samt att tillämpningen i stort sätt ser likadan ut när företaget beaktar avslutsfaktorerna.

Författare

Tobias Bergström David Frishammar

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..