Sök:

Relationen mellan användare och användargränssnitt till mobiltelefon


Problem: Hur kan mobiltelefoners användargränssnitt användas för att kommunicera emotionella eller psykologiska signaler till användaren? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för vilka faktorer i användargränssnittet till en mobiltelefon som generar en emotionell eller psykologisk reaktion hos användaren. Metod: Vi har samlat relevant teori från främst informatik och psykologi. Datainsamlingen skedde genom tio personliga intervjuer med mobiltelefonanvändare. Analysen av empirin, i relation till teorin, gjordes med så kallad kodning. Slutsatser: Vi har funnit att aspekter av en mobiltelefons användargränssnitt som inte har som huvudsyfte att förhöja funktionalitet eller användarvänlighet kan ge upphov till reaktioner hos användaren. De faktorer som vi har funnit vara viktigast i skapandet av en relation var: - Användaranpassning: Detta kunde vara grundat i användarens ökade kontroll över användargränssnittet, i möjligheten att uttrycka sin personlighet genom användargränssnittet, i möjligheten att skapa eller genom att öka kontakternas sociala närvaro.- Gift-giving: Att kunna skicka ?gåvor? genom mobiltelefonen uppfattades positivt.- Visuella element: Visuella element skapar upplevelser som kan beskrivas som känslor och personlighet, och att olika personer tyckte om olika kombinationer.- Kommunikativt värde: Synlighet och unikhet i en mobiltelefons användargränssnitt upplevdes positivt av användaren.- Varm och Kall: Mobiltelefoner används både i en varm, inbjudande och i en kall, utestängande, social roll.- Image: Den sammanlagda mängd av intryck som användaren får av ett användargränssnitt borde kunna fungera som bärare av något slags budskap, exempelvis ett företags image.

Författare

Magnus Nilsson John Arvidsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..