Sök:

Rejekthantering vid Smurfit Kappa Kraftliner Piteå


Smurfit Kappa Kraftliner är Europas största kraftlinerbruk och ligger beläget i centrala Piteå. Den 21 april 2005 upphandlades en ny biobränslepanna som möjliggör förbränning av eget spillmaterial såsom bark, spån, bioslam och returfiberrejekt. Returfiberrejekt är en restprodukt bestående av 50% massa och 50% plast samt metallföroreningar. Den aluminiumhalt som idag råder i returfiberrejektet uppgår till 0,225% av torrsubstans, ett värde som enligt pannleverantörerna inte får överstiga 0,05%. För att möjliggöra en förbränning av returfiberrejektet krävs det att aluminiumhalten reduceras. Detta examensarbete har genomförts för att kunna ge förslag på en framtida rejekthantering bestående av metallseparering och transportsystem. Projektets syfte är att presentera ett förslag på maskininstallationer och processflöden som innebär att Smurfit Kappa Kraftliner Piteå kan utvinna energi ur sitt returfiberrejekt. Examensarbetet har bedrivits som utvärderande forskning och har verkställts på plats hos Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå. Litteraturstudier och referensbesök har genomförts och kompletterats med leverantörskontakter för att kunna presentera ett tillförlitligt och relevant resultat. Maskinförslagen som erhölls från leverantörerna uppfyllde alla de kapacitetskrav som ställdes på maskinerna, innan de kunde garantera en tillräcklig aluminiumseparering ville de först göra testkörningar. Det intryck som gavs utifrån fördjupningen gällande transportörer var att utbudet var relativt begränsat och att de flesta metoderna byggde på konventionella koncept. När det gällde flexibilitet i sidled föll ungefär hälften av transportörerna bort på grund av att banden inte klarade en sned belastning. Det som framkommit genom projektet är att nyckelenheterna vid aluminiumavskiljning ur returfiberrejekt är: · Sönderdelare · Virvelströmsmagnet med integrerat vibrationsbord Systemet bör även kompletteras med magnetavskiljning innan materialet når fram till virvelströmsmagneten för att undvika skador på bandtrumman. Den transportör som visat sig bäst lämpad när det gäller låg investeringskostnad, hög flexibilitet och damminneslutande egenskaper är en pneumatisk transportör.

Författare

Tommy Sjödin

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..