Rättvis betygssättning - vad, varför & hur?
AssessmentBedömningBetygssättningFair gradingGrading practicesPlaneringRättvis bedömningRättvis betygssättningUndervisning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare går tillväga då de planerar sin undervisning och då de sätter betyg i årskurs nio i fysik, samt vilka förutsättningar detta ger för rättvisa betyg. Vi ville med detta arbete fördjupa vår förstålese för och vår kunskap om hur man som lärare uppnår rättvis betygssättning. Vi är inte ute efter att generalisera eller göra några jämförelser mellan de utvalda lärarna, utan snarare att visa på likheter och skillnader i deras arbetssätt och tankegångar kring planering av undervisning och betygssättning. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra utvalda lärare, verksamma på högstadiet. Det är deras uttalanden samt relevant litteratur som ligger till grund för detta arbete. Vi har kommit fram till att det som ligger till grund för lärarnas planering av undervisningen och betygssättningen skiljer sig åt och ger därmed olika förutsättningar för rättvisa betyg.