Sök:

Rätten till skolskjuts

På en väg av juridiska kringelkrokar


Uppsatsens huvudsakliga syfte har varit att beskriva hur långt kommunens skyldigheter sträcker sig i fråga om anordnande av skolskjuts och därmed vilken rätt en elev med skolplikt har till skolskjuts. Rätten till skolskjuts kan för vissa elever tyckas vara självklar, men lagens olika skrivningar och gällande praxis har under arbetets gång visat att frågan inte är helt enkel. Huruvida skolskjuts kan ges är beroende av andra bestämmelser än bara vad som stadgas uttryckligen om skolskjuts. Exempel på det är vad lagen föreskriver om hur placering i en skola ska gå till och på vilket sätt en kommun väljer att organisera hela sin grundskola. För att illustrera detta fästs stor vikt vid praxis, beskrivningar av skolstruktur och komparation av olika kommuners tillämpning. Under arbetets gång har det visat sig att kommunernas tillämpning inte skiljer sig ifrån varandra i allt väsentligt. Vissa olikheter i hur kommunerna organiserar sin skolskjuts finns däremot. Dessa har betydelse för om rätten till skolskjuts finns. Ambitionen med uppsatsen har varit att ge en bild av den kringelkrokiga väg det kan tyckas vara och att försöka räta upp vissa kurvor genom att beskriva vad som kan anses vara gällande rätt.

Författare

Jenny Alman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..