Sök:

Rätten till delaktighet! Faktorer som påverkar patientens upplevelse av delaktighet i vården


En grundförutsättning för folkhälsan är delaktighet och inflytande i samhället. Delaktighet är ett mångtydigt begrepp, och patientdelaktighet, som kan ses som ett mycket komplext begrepp, innebär således rätten till delaktighet i allt som rör den egna vården. I svensk sjukvård innebär det att all sjukvårdspersonal enligt hälso- och sjukvårdslagen har skyldighet att bidra till patientens delaktighet.Flertalet åtgärder via lagar och förordningar har under senaste årtiondet vidtagits för att stärka patientens ställning i vården. Vilka faktorer påverkar då patientens upplevelse av delaktighet? Syftet har varit att genom en litteraturstudie av kvalitativa vetenskapliga artiklar ur ett patientperspektiv, belysa faktorer som påverkar patientens upplevelse av delaktighet i vården, oavsett kontext. Den kvalitativa ansatsens främsta mål är att skapa ökad förståelse för människors livs- och sjukdomslidande som kan uppstå till följd av olycka och/eller sjukdom, och ge oss kunskap om hur dessa erfarenheter, upplevelser förväntningar och behov kan bemötas. Vårdlidande är något som vården skall kämpa för att inte behöva utsätta patienterna för. Resultatet presenterar fyra huvudteman; Kommunikation, förhållningssätt, organisationens struktur samt tid.Diskussionen tar upp att dagens organisationer har mycket att förändra, men även attityder och inställningen hos vårdpersonalen behöver förändras för att kunna inbjuda patienten till delaktighet.

Författare

Maria Claesson Anna Helstad

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap (VHB)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..