Rastplatsers funktion och plats i den fysiska planeringen - en studie av rastplatserna Såten och Torstäva
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - regional planningRastplatserPlaneringTrafikplaneringTorstävaSåtenFunktionerSäkerhet
Rastplatser är något många tar förgivet, de bara finns där längs vägarna med
jämna mellanrum. Tyvärr stämmer inte det i hela Sverige. Södra Sverige har ett
bra nätverk med rastplatser som kommer med bra mellanrum. Från Gävle och norrut
finns det tyvärr en helt annan bild. På rastplatskartan från 2010 ser man
tydligt att rastplatserna blir färre och färre ju längre norr ut man kommer. I
Region Nord behövs minst 15 nya rastplatser för att endast nå maxavståndet
mellan rastplatser. Något det inte finns resurser till. Men varför finns det då
rastplatser? Har de någon funktion? Ja, det har de i allra högsta grad.
Olyckor med förare som somnat eller som är trötta när de kör är en av de
vanligaste orsakerna vid olyckor. För att förhindra dessa olyckor spelar
rastplatser en viktig roll. Rastplatserna blir en plats där föraren kan sträcka
på benen, få frisk luft. Det blir även ett avbrott i körningen som lätt kan bli
monoton vid körning på nätter och tidiga morgnar. Det är framförallt på större
bredare vägar som just monotonin kan bli ett problem. Undersökningar visar att
skiftarbetare och pendlare som kör till och från jobben dessa tider på dygnen
är högt representerade i olyckorna med trötthet inblandade.
Rastplatser har fler funktioner än enbart säkerhetsmässiga. Det är ett bra läge
för kommunen att visa upp sig och visa turister vad som finns i kommunen. Det
kan röra sig om vilka sevärdheter som finns men även vad det finns för
möjligheter till logi. Förutom information från kommun och andra företag behövs
det toaletter, bord och stolar samt möjlighet att slänga sopor. Även möjlighet
att söka skydd vid dåligt väder är en bra funktion, inte minst för de som kör
motorcykel.