Sök:

Rampfeber hos lärar- och civilingenjörsstudenter


Rampfeber är ett stort problem även för universitetsstudenter, som har valt en yrkesinriktning i vilken att stå på scen är ett vanligt inslag. Rampfeber kan medföra att individer väljer bort yrkesinriktningar som de annars är intresserade av och kan försämra prestationer och hälsa. Syftet med detta examensarbete är att undersöka om det föreligger någon skillnad mellan lärar- och civilingenjörsstudenter på LTU när det gäller rampfeber. En första hypotes är att rampfebern är lägre på det universitetsprogram, där publika framträdanden inträffar regelbundet och i det här fallet lärarprogrammen. En andra hypotes är att lärarstudenter tillämpar coping-strategier i lägre utsträckning och en tredje hypotes är att rampfebern är lägre hos män. En enkät delades ut till fyra universitetsklasser. Resultaten visar att civilingenjörsstudenter upplever publika framträdanden som mer stressfyllt än lärarstudenter, vilket bekräftar hypotesen. De visar även att lärarstudenterna tillämpade fler coping-strategier än civilingenjörsstudenterna, men det blev inget signifikant resultat och hypotesen avfärdades. Slutligen visar resultaten att kvinnor upplever det som mer stressfyllt med publika framträdanden än män, särskilt under presentationstillfället där de i större utsträckning drabbas av symtom, vilket är i enlighet med hypotesen.

Författare

Patrik Strömberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..