Sök:

Rampfeber

en undersökning om att öka barns självförtroende
att tala inför grupp genom en integration av idrott och
svenska


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om vi med olika övningar och lekar kunde öka barns självförtroende att tala inför grupp genom en integration mellan ämnena idrott och svenska. Undersökningen genomfördes i år 5 i Luleå kommun under en sjuveckorsperiod. Eleverna fick i övningarna och lekarna träning i att exponera sig inför grupp. En tanke från oss när vi valde ut övningarna till undersöknngen var att de skulle kännas roliga och engagerande för att få en positiv effekt. Resultatet erhöll vi genom att dela ut en enkät i början och slutet av vår praktikperiod, samt genom iakttagelser i form av våra personliga loggböcker. Undersökningen gav ett positivt resultat, många av eleverna upplevde ett ökat självförtroende i talsituationer. Det är roligt att ha sett en ökning i elevernas självförtroende och vi tror att vi skulle fått ett säkrare och mer tillförlitligt resultat om undersökningen pågått under en längre tid.

Författare

Chanette Nilimaa Hans Nilsson Greger Wälivaara

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..