Projektledares uppfattningar av lärande i projektarbete
HumanioraThe humanities - pedagogyFenomenografiInteraktionLärandeprocesserProjektarbeteSamspelSociokulturellt perspektiv
Studien behandlar projektledares uppfattningar av lärande i projektarbete.
Valet av yrkesgrupp projektledare, beror på att projektledare ofta tilldelas
nya projekt vilka de snabbt är tvungna att sätta sig in i. För att ett projekt
ska fungera och lärande ska uppstå är det ett måste att alla deltagare har goda
relationer och ett bra samspel. Syftet med studien är att nå en ökad förståelse
av projektledares uppfattningar av lärande inom projektarbete. Fenomenografiska
ansatsen valdes då variation är viktigt för att fånga så olika uppfattningar
som möjligt. Utifrån intervjumaterialet kategoriserades de olika
uppfattningarna i beskrivningskategorier. Resultatet visade att projektledare
och övriga projektdeltagare lär sig ny kunskap på en mängd olika sätt i olika
situationer. Samspel, interaktion och relationer är mycket vikiga faktorer för
hur projektledare och övriga projektdeltagare lär.