Sök:

Projektinriktat arbetssätt i gymnasieskolan

en studie av hur elevers erfarenheter av att arbeta projektinriktat påverkar deras prestationer i kursen Projektarbete 100 poäng och deras förmåga att samarbeta

ABSTRACTVisnja FazlinovicEn studie av hur elevers erfarenheter av att arbeta projektinriktat påverkar derasprestationer i kursen Projektarbete 100 poäng och deras förmåga att samarbetaA study of how experience of project-orientated work among students affects theirachievement in the course Project work 100 points and their cooperativenessAntal sidor: 41Undervisningen i svensk gymnasieskola ska utformas enligt skollagen och läroplanen. Dedokumenten ger riktlinjer för undervisningen och en stor frihet att utforma den på så sätt attmålen uppnås. Några av de målen är: ?Eleverna skall i skolan få utveckla sin förmåga att tainitiativ och ansvar och att arbeta och lösa problem både självständigt och tillsammans medandra. Skolan skall utveckla elevernas kommunikativa och sociala kompetens? (Lpf 94:1.2).Ett sätt att uppnå det är att låta elever arbeta i projekt. Att få arbeta i projekt innebär att lära sigoch till slut kunna formulera och avgränsa ett problem, upprätta en plan för arbetetsgenomförande, omsätta denna plan i praktisk handling och kritiskt värdera utfallet av det egnaarbetet. Projektarbete som arbetsmetod i undervisningen vilar på progressivismen som teori. Detär också en mycket vanlig arbetsform i arbetslivet. En kurs där alla elever får göra ett arbete iprojekt är kursen Projektarbete, som sedan år 2000 är en kurs för alla gymnasieelever i åk3.Elever vid en del skolor och program jobbar mer i projekt än andra, även under tidigare årskurseroch detta i grupp med andra.Syfte med denna uppsats är att få se om arbetsformen är representerad vid några gymnasieskoloroch i så fall på vilket sätt, samt om elevernas erfarenhet av arbete i projekt får någon inverkan påderas prestation i Projektarbete och i så fall vilken? Påverkas även deras förmåga att arbeta medandra?För att studera det genomförde jag en enkät bland elever som läste både studieförberedande ochyrkesförberedande utbildningar vid de skolor som beskrivs i undersökningen och kompletteradedet med några intervjuer. Intervjuerna genomförde jag med elever som redan deltog i enkäten ochgav sitt medgivande för en eventuell intervju.Det presenterade resultatet baseras på vad elever har svarat i enkäten och vad några av dem harsagt i intervju. Resultatet visar att de skillnader som finns är störst mellan program och mindreinom samma program vid de olika skolorna, beträffande hur mycket arbete i projekt ärrepresenterat i undervisningen. Resultatet visar även att elever som är vana att arbeta i projekttycker att det innebär att de presterar bättre i kursen Projektarbete, samt att det bidrar till att ökaförmågan att samarbeta med andra.Sökord:Projektinriktat arbetssätt Projektarbete SamarbetsförmågaElevers lärande

Författare

Visnja Fazlinovic

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..