Sök:

Projekt Columbus - Ett samverkansprojekt med individuella lösningar


Syftet med studien är att undersöka vad det är i projekt Columbus arbetsmodell som bidrar till att deltagarnas hälsotillstånd och förmåga till arbete alternativt studier förändras samt hur samverkan mellan myndigheter fungerat för deltagarna. Studien utgår från ett brukarperspektiv, med fokus på att förstå deltagarnas upplevelser av medverkan i projekt Columbus. Frågeställningarna är därför följande: Hur upplever deltagarna att medverkan i projekt Columbus har förändrat deras hälsotillstånd och förmåga till arbete och/eller studier? Vad i projekt Columbus arbetsmodell upplever deltagarna möjliggör förändring?Hur upplever deltagarna projekt Columbus i avseende på samverkan mellan olika myndigheter? Forskningsansatsen i studien är kvalitativ och bygger på sammanlagt sju intervjuer, varav fem är med personer som tidigare medverkat i projekt Columbus verksamhet och två är med personer som arbetar som personal i verksamheten. De teorier som används är KASAM och Watzlawicks, Weakland och Fisch teori om förändring av första och andra graden samt samverkansteori. Samtliga deltagare upplever att deras hälsotillstånd och förmåga till arbete och/eller studier förändrats dramatiskt till det bättre efter deltagandet i projekt Columbus. Det som i projekt Columbus arbetsmodell har möjliggjort förändring hos deltagarna är kombinationen av individuellt stöd i form av kontakt med både coach och psykolog. Coacherna har hjälpt deltagarna med det praktiska medan psykologerna har arbetat med att lära deltagaren att hantera bl.a. tankemönster och ångest. Vad det gäller samverkan menar flertalet deltagare att detta har fungerat bättre under tiden i projektet än vad det gjort innan. Rundgång har upphört och deltagarna har fått det stöd de behöver från olika myndigheter.

Författare

Jenny Inberg Erika Söderberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..