Sök:

Prognosobjekt och grupperingsnivå på Kinnarps AB

-För resursplanering på strategisk och taktisk nivå


Kinnarps AB är ett av de största ledande möbeltillverkande företagen i Europa, för kontorsmöbler. Kinnarps AB har många produktvarianter och erbjuder hela inredningslösningar och leveranser över hela världen. De normala leveranstiderna är två till fyra veckor men för närvarande har Kinnarps AB:s leveranstider förlängts då efterfrågan gått upp kraftigt.Produktionen präglas av kortsiktig planering med akuta lösningar, vilket innebär att den långsiktiga resursplaneringen till stor del uteblir. Produktions- och inköpsavdelningen har uppgett att den efterfrågeinformation som finns tillgänglig är svår att tillämpa vid strategisk och taktisk planering för material- och kapacitetsresurser. Med hjälp av mer utvecklade prognoser är förhoppningen att bättre kunna hantera efterfrågevariationer så som säsongsvariationer, produktmixförskjutning och trender.För att söka förbättringsområden för prognostiseringsarbetet genomfördes detta projekt som en fallstudie på Kinnarps AB. Utgångspunkten var att utifrån produktions- och inköpsavdelningen identifiera vilken prognosinformation som är behövlig för att kunna allokera produktions- och materialresurser på ett effektivt sätt.Målet var främst att bestämma lämpligt prognosobjekt och lämplig grupperingsnivå vid prognostisering. Genom att utforma de långsiktiga prognoserna så att de effektivt kan tillämpas vid resursplanering, skapas möjligheten att simulera de produktionslogistiska konsekvenserna vid en förändring i efterfrågan. Genom att använda goda prognoser som beslutsunderlag vid strategisk och taktisk planering sätts ramarna för den operativa planeringen. Vilket leder till att Kinnarps AB bättre kan möta kundernas efterfrågan. Det som krävs är att prognoserna innehåller lämplig information och avser passande detaljeringsnivå, samt att företagets olika funktioner samverkar för att bestämma hur prognosen bör utformas för att gynna helheten.Kinnarps AB rekommenderas att utforma sina prognoser så att de uttrycker vilken typ av produkter som ska produceras för att få mer specifik information om var i produktionsprocessen resurser behövs. Kinnarps AB:s produkter delas in i åtta övergripande produktgrupper och för dessa rekommenderas att en prognos i kronor genereras. Vidare bör en mer detaljerad prognos i styck tas fram som beskriver hur efterfrågan ser ut för vissa produktmodeller eller grupperingar av produktmodeller.

Författare

Catrine Sand Therese Barkne

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/ING, Industriell organisation och produktion

Nivå:

Detta är en D-uppsats.