Sök:

Produktplacerings negativa effekter på ett företag

Hur kan dessa motverkas?


Produktplacering är en förhållandevis ny företeelse när det gäller marknadsföring i Sverige. Intresset för denna marknadsföringskanal har ökat de senaste åren, troligen genom lagändringar som trädde i kraft år 2010 som ger produktionsbolag rättigheten att bekosta produktioner genom produktplacering. I Sverige är ett välkänt exempel på produktplacering serien Solsidan, detta har väckt känslor både positiva och negativa. Det finns en hel del forskning gjord på produktplacering främst då vad ett företag har att vinna på att produktplacera. Det finns även en hel del negativa effekter som kan uppstå om produktplaceringen sköts på fel sätt och det finns även en svårighet att mäta resultat av denna exponering. Därför anser vi att det skulle vara intressant att undersöka vilka negativa effekter svenska företag ser på produktplacering och hur de arbetar för att minimera dessa effekter. Detta kommer då vara syftet med denna rapport. För att kunna svara syftet har empiri samlats in i form av kvalitativ data ifrån en intervju med ett stort svenskt företag som exponerar sig genom produktplacering. Resultatet från denna studie visar att företag är väl medveten om vilka brister som finns med produktplacering. Företag verkar även lägga ner stor tid på att hitta lämpliga objekt att exponera sig i för att minimera de negativa effekterna. Det verkar finnas svårigheter att mäta hur effektiv produktplacering verkligen är, de vet ungefär hur många de når ut till men inte hur publiken påverkas. Den största svårigheten verkar vara att exponera på rätt sätt så att det ser naturligt ut och passar in i handlingen, här verkar företag ha mycket att lära

Författare

Erik Andersson Kristoffer Bergner

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..