Sök:

Sökresultat:

10 Uppsatser om Produktkatalog - Sida 1 av 1

Designförslag till Thule Möblers produktkatalog

På uppdrag av Thule Möbler utformades ett designförslag utifrån deras nuvarande katalog. Syftet var att ur ett informationsdesignperspektiv utveckla deras Produktkatalog så att användarna lättare skulle kunna hitta i katalogen.Den här rapporten beskriver hela processen från idé till färdigt designförslag.Med hjälp av analyser, enkäter och intervjuer har material tagits fram som sedan testats på målgruppen genom utprovningar.Utifrån resultaten utformades ett designförslag som var anpassat till användarna och som förmedlade ett budskap om Thule Möbler, dess historia och produkter genom en enhetlig grafisk form som finns som en röd tråd genom hela katalogen.Enhetligheten skapas genom en tydlig linjering som stärker igenkänningen hos användaren, genomgående marginaler samt tydligheten mellan ordens, bildernas och den grafiska formens samspel till varandra..

Prototyp av en interaktiv produktkatalog

I studien gör jag en avvägning mellan komplexitet, användbarhet och implementeringstid av olika komponenter som bygger upp en interaktiv Produktkatalog.Komplexitet är ett begrepp som är svårtolkat, detta beror dels på att olika personer tolkar begreppet på olika sätt. När ett system byggs upp är det bra att det har låg komplexitet och att systemet går fort att bygga upp. Anledning till att komponenterna som bygger upp systemet ska ha låg komplexitet är bland annat att det går att återanvända komponenterna i andra projekt, enklare att uppdatera och felsöka systemet, systemet upplevs bättre, enklare och är mer överskådligt.För att kunna mäta komplexitet används Reschers nio olika aspekter av komplexitet, studien väger också in hur komplext användarna av katalogen upplever de olika komponenterna.Studien visar att en katalog som hämtar informationen från en extern källa och en katalog där informationen finns inbakad i systemet är komplex på olika sätt. Katalogen som hämtar informationen, är med få produkter mer komplex än den andra katalogen med samma antal produkter. Detta är på grund av tidskomplexiteten och alla komponenter som katalogen är uppbyggd av.

Utveckling av ett verktyg för produktkataloggenerering

Produktkataloger publiceras och distribueras idag av många detaljhandelsföretag, stora somsmå. Dock har det påvisats att katalogproduktion kan vara både tids- och resurskrävande. Dettaexamensarbete har därför syftat till att finna en lösning på problemet genom att undersökabehov och förutsättningar och därpå utveckla ett verktyg som kan underlätta arbetet med attskapa Produktkataloger. Målsättningen var att det resulterande verktyget per automatik skulleframställa en Produktkatalog i PDF-format utifrån ett befintligt artikelregister.En förstudie visade att trots olikheter i befintliga Produktkatalogers utformning finnsändå vissa gemensamma element såsom produktbild och pris. Detta faktum utnyttjades vidutvecklingsarbetet där det förutsattes att ett artikelregister, oavsett typ av datakälla, alltidinnehåller vissa informationselement som kan publiceras.

Studie till uppstartande av annonskatalog

Sten Jonsson wants to start a production of an advertising catalogue for small companies in Sweden. Acatalogue where the advertisingcost is so low that most of the companies can afford to participate. Thecompanies who will advertise should be manufacturing companies in trades of carpentry, sheet metalworkshops, forging workshops and engineering workshops.The catalogue will facilitate for the manufacturer to reach the costumer without any middleman.Without a middleman creates a possibility for an opinion about the product at the same time as theprice can be held low. A catalogue of this type would benefit the marketing of the companies at the sametime as it would generate an occasion for innovations.The possible target groups are property companies, construct companies and farmers.A market research has been carried out contained a postal interview and a phone interview. Themarket research carried out to get an understanding in what the companies think about the idea butalso to see if the companies are in interest of advertise in the catalogue.

Furnie Tools - Arbetsverktyg för hantering av data på Horreds Möbel AB

I denna rapport beskrivs utvecklingen av ett program och en databas för hantering av datatänkt att användas på ett möbelföretag, Horreds Möbel AB. Med en kravspecifikation somutgångspunkt och med hjälp av ett utvecklingsverktyg, UML (Unified Modeling Language)har en mall för programmets utseende arbetats fram. Ur denna mall formas de funktionerprogrammet behöver och hur de rent teoretiskt ser ut. Även vilka objekt, klasser och andraviktiga komponenter som programmet kommer att ha, formas på samma sätt.Med hjälp av två program, MS SQL 2000 och JBuilder2005, och det UML genererat, har endatabas och ett program formats. Dessa kommunicerar med varandra för att hantera data förolika syften.

Produktkatalogens utformning - En studie av dess betyldelse för industriell kommunikation

Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur Produktkatalogens utformning kan påverka det industriella köpbeteendet. Vidare syftar vi till att ta reda på vilken roll Produktkatalogen kan spela i det industriella relationsbyggandet. Vi avser således att ge ett bidrag till kunskapsmängden rörande industriell kommunikation. Den teoretiska referensramen har skapats utifrån teorier och tidigare forskning inom industriell kommunikation, industriellt köpbeteende, konsumentbeteende och industriell säljprocess. Utifrån denna referensram har metoden för insamlandet av data fastställts.

Kalkylering : En aktionsstudie om hur ledningen i ett företag kan använda kalkyleringen för att validera beslut.

Det finns en rad olika skrivna vetenskapliga artiklar om vad kalkylering är. Men hur används kalkyleringen utav ledningen i ett företag? Används kalkyleringen som ett styrverktyg? Syftet med studien har varit att beskriva och analysera hur kalkyleringsarbetet och utformningen av kalkyleringen påverkar styrningen av ett företag. Jag har därför utformat följande frågeställning: Hur påverkar kalkyleringen och framtagandet utav fördelningsnycklar styrandet utav verksamheten? Jag har valt att undersöka mitt syfte och min frågeställning genom en aktionsstudie på Ardagh Glas i Limmared.

Tekniska aspekter vid katalogframtagning

Examensarbetets mål är att undersöka de tekniska aspekter som innefattas i katalogframtagande samt att ta fram en Produktkatalog åt Westerbergs Repslageri. Företagets syfte med katalogen är att marknadsföra deras nya varumärke Swedish Rope samt att användas som försäljningsunderlag. Eftersom katalogen ska användas vid försäljning är det viktigt att produktbildernas färger överensstämmer så bra som möjligt med verkligheten.För att få rätt färger i produktbilderna krävs god förståelse inom färghantering. Varje enhet såsom kamera, bildskärm och skrivare tolkar färger på sitt eget sätt vilket medför problem vid bibehållandet av ursprungsfärgerna i den grafiska processen. Korrekt färgåtergivning kräver väl kalibrerade enheter med profiler och ett färghanteringssystem som sköter konverteringen mellan dessa enheters olika färgomfång.En effektiv kommunikation med Produktkatalogens läsare fås genom att anpassa layout och innehåll till dess målgrupp.

Ögonsköljningskork : Examensarbete, formgivning

Rapporten avhandlar en C-uppsats genomfört vid IDT, på Mälardalens Högskola, av studenterna Pascal Nahayo och Emanuel Sundaranathan. I rapporten redogörs processen genom vilken projektduon har utvecklat två koncept för ögonsköljning vid olyckshändelser. Förutom denna rapport redovisas projektarbetet genom CAD-ritningar, CAD-modeller samt prototyper.Produktutvecklingen genomfördes i samarbete med Plusab AB, en privat firma som utvecklar och marknadsför första hjälpen produkter sedan 2007. Företaget har ett relativt brett urval av produkter. I deras Produktkatalog ingår bl.a.

Industriell Segmentering ? en fallstudie

Segmentering har beskrivits som ett av de viktigaste koncepten på industriella marknader. Trots att det skett mycket forskning på området och att många teorier över god segmentering har framställts, finns det förvånansvärt lite forskning om hur själva implementeringen rent praktiskt bör gå till. Detta har lett till att det finns ett gap mellan den segmentering som före-språkas i teorin och den segmentering som faktiskt tillämpas på industriella marknader. Som lösning för att brygga detta gap har det förslagits att segmenteringsarbetet bör genomföras tillsammans med företagsledningen och därmed flyttas in i ett praktiskt domän. Syftet med denna uppsats är att beskriva Wiges nuvarande segmentering och att med ut-gångspunkt ur denna undersöka vilka möjligheter som företaget har att förbättra sin kundseg-mentering.