Sök:

Procenträkning

A study of students way of understanding interest calculation


Syftet med studien var dels att undersöka hur momentet procent introduceras i matematikläromedel förelever i år 4-6, samt att undersöka karaktären av elevernas kunskaper i procentbegreppet efter avslutadkurs. Undersökningen inleddes med en litteraturstudie kring begreppet procent. Därefter gjordes entextanalys på aktuella läromedel för år 4-6 i Sundbybergskommun samt Bollnäs kommun.Undersökningen genomfördes sedan i år 6, en grupp om 40 elever. Eleverna följde en traditionellundervisning med lärarens genomgång som sedan följdes av individuellt arbete. Under arbetets gånggenomfördes tre diagnoser som avsåg att mäta elevernas begreppsförståelse i procent. Arbetet avslutadessedan med fyra intervjuer för att se om eleverna fått en ökad begreppsförståelse i procent eller omkunskaperna består av rena procedurkunskaper. I vår textanalys har vi kommit fram till att läromedlenbetonar sambandet mellan bråk och procent och det vanligaste sättet att introducera begreppet procent äratt utgå ifrån ?hundrarutan?, ett rutnät med hundra rutor där varje ruta är en hundradel. Vi har i vårtresultat kommit fram till att även om grupperna som helhet inte uppvisar en önskad begreppsförståelseför procent så utesluter inte detta att enskilda elever påvisar att de fått en sådan ökad förståelse.

Författare

Magnus Johansson AnnSofie Pettersson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Matematiska och systemtekniska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..