Problemlösning och vardagsanknytning
Matematikundervisningen i de svenska skolorna har fått mycket kritik och därför är den
intressant att utveckla. Ett sätt är att arbeta mer med problemlösning och vardagsanknytning.
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken inverkan en mer vardaglig kontext i ett
problem har på elevers lösningar. Detta görs genom en studie i vilken sex par av elever i årskurs
8 ställs inför två olika versioner av ett skriftligt presenterat problem. Den ena versionen har en
mer vardaglig kontext. Tre par löser den ena versionen av problemet och tre den andra. Elevernas
lösningar analyserades sedan på fyra olika sätt efter vilka strategier, lösningsnivåer och
representationsformer som förekom, och dessutom efter elevernas språk. Det gick inte att se
några entydiga skillnader mellan lösningarna av de två versionerna. Vad som kan ses är tendenser
som stämmer överens med tidigare studier. Dessa tendenser i elevernas lösningar är att
matematiklektionen inverkar genom sin kultur, att mer information ger en ökad svårighet och att
språket ändras i och med tolkningen av uppgiften