Sök:

Problem och svårigheter med matematikundervisningen ur ett gymnasielärarperspektiv.


Syftet med studien är att undersöka vad gymnasielärare i ämnet matematik anser vara de största svårigheterna med undervisningen i sitt ämne. Jag har också undersökt vad matematiklärarna anser att de gör och kan göra utifrån nuvarande förutsättningar för att komma till rätta med eller minska de angivna svårigheterna och vilka andra förändringar de anser skulle behövas. Undersökningen baseras på telefonintervjuer med 7 matematiklärare som arbetar inom gymnasieskolan under vårterminen 2011. Resultatet har kategoriserats utifrån tre nivåer, individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Det kategoriserade materialet har sedan jämförts med kommande förändringar på skolområdet i och med att nya styrdokument införs från förskola till gymnasieskolan. Undersökningen visar att matematiklärarna i första hand ser individrelaterade faktorer hos eleverna som problem och svårigheter men de menar samtidigt att orsakerna till dessa problem och svårigheter har sin grund på grupp- och organisationsnivå. När de beskrivna problemen och svårigheterna samt lärarnas åsikter om vilka åtgärder och förändringar som krävs, jämförs med de förändringar som genomförs i de nya styrdokumenten för förskola, grundskola och gymnasieskolan så visar det sig att de till stor del ligger i linje med varandra.

Författare

Marie Wikström

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..