Sök:

Prisdiskriminering i en moderna fotbollsklubb - Malmö FF; en fallstudie


Hur förändras förutsättningarna för en svensk klubb (Malmö FF) i samband med att en ny arena byggs och organisationen i klubben växer. Vilka nya möjligheter att bedriva effektiv prisdiskriminering gentemot sina konsumenter uppstår i samband med bygget av Swedbank stadion och den utökning av organisationen i klubben som kommer att ske? MFF:s kärnprodukt är 2 x 45 minuter fotbollsmatch och till den kan en rad tilläggsprodukter kopplas bl.a. via prisdiskrimineringsmetoderna tie-in och bundling. Möjligheterna med arenabygget delas in i två olika delar: dels en utökad upplevelse för klubbens konsumenter på matchdagen och dels ett stadionområde som lever året runt och inte enbart då det spelas match på arenan. I relationen med konsumenterna skiljs på privatkunder (vanliga fotbollssupporters) och företagskunder (främst sponsorer och blivande hyresgäster på Swedbank stadion). Slutsatserna från arbetet är att det finns en rad nya områden där MFF kan prisdiskriminera för att öka intäkterna från sin kärnprodukt. Ökad affärsmässighet i verksamheten är viktig men det får inte ske på bekostnad av de sportsliga resultaten utan ska snarare ligga som grund för en fortsatt sportslig satsning. Skulle följderna av jakten på nya intäkter bli att MFF:s representationslag presterar sämre tappar kärnprodukten i attraktivitet och det påverkar samtliga tilläggsprodukter negativt.

Författare

Andreas Georgson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..