Posthumanism i förhållande till digitala spel
MedieteknikMedia technologySpelutvecklingDigital game developmentTillblivelseSynsättPosthumanismDigitala spelKropp
Detta kandidatarbete undersöker hur digitala spel kan skapas med någon annans
synsätt. Vi ville se vad som hände om vi försökte göra spel på ett
posthumanistiskt sätt och om detta hade förändrat något. Det har uppkommit
speciella möjligheter och konsekvenser under processen, det har även dykt upp
frågor. En av dessa frågor är hur skapandet av varelser inom digitala spel kan
utföras. Likväl har det under projektet skett diskussioner och tester runt hur
ett verktyg för detta ändamål skulle kunna fungera. Vårt arbete resulterade i
en spelprototyp som fokuserar på tillblivelse. Med denna som utgångspunkt
diskuterade vi sedan möjligheter och konsekvenser med våra speltestare.
Undersökningen visar att det vi designat inte bara är en varelseskapare, utan
det kan också bli något mer tillsammans med spelarna.
This Bachelor Thesis examines how digital games can be created with someone
else's point of view. We wanted to see what would happen if we tried to make
games in a post humanistic manner and whether this would change anything. The
process has raised special opportunities and consequences, new questions have
also emerged. One of these questions is how the creation of the creatures
within digital games can be performed. During the project there have been
discussions and tests around how a tool with this purpose could work. Our work
resulted in a game prototype that focuses on creation. With this as a starting
point, we then discussed its possibilities and implications together with our
game testers. The analysis shows that what we have designed is not only a
creature creator, but it can also be something more along with the players.