Sök:

Positioneringsstrategier fo?r konsultbolag inom TV- och mediabranschen


TV- och mediabranschen drivs pa? av teknikutveckling och a?r under fo?ra?ndring da?r allt fler konsumenter va?ljer att konsumera video via internet vilket sta?ller krav pa? akto?rerna i TV-branschen. Traditionella TV-operato?rer fo?rso?ker fo?ra?ndra sina affa?rsmodeller, branschgra?nser blir mer otydliga da?r bolag som tidigare ansvarat fo?r it-infrastrukturen fo?rso?ker ta sto?rre del av va?rdekedjan, nystartade fo?retag ser sin chans att konkurrera samt globala akto?rer som Google och Apple blir allt sto?rre hot.Fo?r konsultbolag finns det i TV-branschen da?rfo?r mo?jligheter att fylla ett marknadsbehov av branschspecifik ra?dgivning och resurser fo?r att hja?lpa TV- akto?rerna med att anpassa sig till digitaliseringen. Konsultbolag som fo?rso?ker etablera sig inom TV- och mediamarknaden beho?ver ta sta?llning till fra?gesta?llningar som hur brett erbjudande de ska ha, vilka kompetenser och roller de ska erbjuda och hur de uppna?r en stark marknadsposition. Eftersom den framtida utvecklingen av den o?vergripande marknadskonfigurationen a?r oklar sa? skapar det ocksa? behov fo?r sa?dana konsultbolag att fo?rsta? hur de skapar fo?rutsa?ttningar fo?r la?ngsiktig konkurrenskraft.Denna underso?kning syftar da?rfo?r till att underso?ka positioneringsstrategier fo?r la?ngsiktig konkurrenskraft i konsultbolag inriktade mot branschen av media- och TV- lo?sningar.Studien har genomfo?rts pa? fo?retaget Eyevinn med hja?lp av en kvalitativ fallstudie. Underso?kningens metodik fo?ljer det Wahlbinska U:et och har haft ett explorativt angreppssa?tt fo?r att skapa en bred fo?rsta?else fo?r deras positioneringssituation. Den insamlade empiriska datan fo?r studien baseras fra?mst pa? intervjuer som a?r genomfo?rda med ansta?llda pa? fallfo?retaget Eyevinn och deras kunder.Analysen har utfo?rts med ett holistiskt tillva?gaga?ngssa?tt och a?r uppdelad i tva? huvudsakliga omra?den. Det ena omra?det har sin grund i affa?rsmodellssynsa?ttet kompletterat med dynamiska fo?rma?gor. Det andra omra?det har en bas i generell litteratur inriktat pa? positioneringsstrategi kompletterat med litteratur fo?r positioneringsstrategi som a?r specifikt inriktat fo?r konsultbolag. De underliggande analyserna har sa?ledes blivit Utva?rdering av la?ngsiktig konkurrenskraft med grund i fo?retagets fo?rma?gor och resurser, Matchning mellan fallfo?retaget och dess o?nskade position, Position relativt konkurrenter, Va?rdeerbjudandets konkurrenskraft, Position i va?rdekedjan och Utnyttjande av fo?retagets marknadsroll.Resultatet av underso?kningen visar att det a?r relevant fo?r konsultbolag inom branschen av media- och TV-lo?sningar att fo?rsta? vilka mekanismer som finns tillga?ngliga i deras befintliga och efterstra?vda marknadsroll fo?r att fo?rsta?rka deras konkurrenskraft. Vidare sa? visas att en differentieringsstrategi som specialist sta?ller ho?ga krav pa? va?rdeerbjudandets substantiering men ocksa? att en sa?dan differentiering i sig sja?lv kan anva?ndas fo?r att fo?rsta?rka substantieringen samt resonansen av va?rdeerbjudandet. Det visas a?ven betydelsefullt att det internt, bland konsultbolagets personal, sa?kersta?lls att det finns en gemensam och enhetlig syn fo?r konsultfo?retagets positioneringsstrategi och marknadsinriktning.iiResultatet av affa?rsmodellsanalysen visar med hja?lp av logiken i fallfo?retagets aktivitetssystem att det finns ett cyklist och sja?lvfo?rsta?rkande samband (virtuos cycle) i aktiviteterna som leder till konsultfo?retagets fo?rma?ga att skapa legitimitet pa? marknaden fo?r sin expertkunskap. Denna aktivitetscykel identifieras som kritisk fo?r fallfo?retagets mo?jlighet att ta ut premiumarvoden och att fo?rflytta sig na?rmre sin o?nskade marknadsposition som kunskapsledande.Fo?r att skapa fo?rutsa?ttningar fo?r la?ngsiktig konkurrenskraft i ett konsultbolag med en specialistdifferentiering sa? visar underso?kningen att strukturer fo?r hantering av kunskap blir betydelsefulla. Kunskapsstrukturerna bo?r sto?dja info?rskaffande, bevarande samt utva?rderande fo?r dess mo?jlighet att kommersialiseras med anledning att sta?rka en marknadsposition som kunskapsledande.Rekommendationerna som framtagits a?r riktade till fallfo?retaget Eyevinn fo?r att hja?lpa de att fo?rsta?rka sin befintliga marknadsposition och fo?rflytta dem na?rmre sin o?nskade position med la?ngsiktig konkurrenskraft. Dessa a?r att pa? sikt ersa?tta deras interna befintliga kommunikationsverktyg och etablera en struktur fo?r kunskapshantering, kunskapsbevarande och kunskapsdelning. I deras marknadsroll ska de fo?r att sta?rka och skydda sin position hos sina kunder utnyttja mekanismer som fo?rsta?rker kundernas switching costs. Fo?r att hantera interna skillnader i uppfattningen om Eyevinns positioneringsstrategi sa? fo?resla?s fem grundla?ggande fra?gesta?llningar som de gemensamt bo?r ga? genom. Uppsa?ttning av rutiner fo?r snabb kommersialisering av ny kunskap rekommenderas fo?r att fo?rflytta fo?retaget na?rmre en position som kunskapsledande. Fo?rba?ttrad redundans av fo?retagets tillga?ngliga kompetenser fo?resla?s go?ras genom ett tillva?gaga?ngssa?tt som inneba?r att kunduppdrag a?ven sto?djs ?back office?. Eyevinns sa?ljkommunikation rekommenderas anpassas fo?r att fra?mja deras mo?jlighet att samla pa? sig mer erfarenheter och da?rmed fo?rsta?rka deras substantiering. Eyevinn rekommenderas att fo?rsta?rka fo?rtroendet fra?n kunderna genom att fokusera pa? de aktiviteterna som a?r inkluderade i den virtuos cycle som skapar legitimitet i att besitta expertkunskap. 

Författare

Mathias Lyngman David Norell

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingTekniska fakulteten

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..