Sök:

Pojkar, flickor, tävling

En studie av elevers inställning till tävlingsmomentet på idrottslektionerna i årskurs 8


Syftet med detta arbete är att studera inställningen till tävlingsmomentet på idrottslektionerna bland pojkar och flickor i årskurs 8. Frågeställningarna är följande: -          Finns det några likheter mellan pojkar och flickors inställning till tävlingsmomentet på två skolor i Jönköpings kommun?-          Finns det några skillnader mellan pojkar och flickors inställning till tävlingsmomentet på två skolor i Jönköpings kommun? För att få svar på dessa frågor genomfördes en enkätundersökning bland elever i årskurs 8 på två skolor i Jönköpings kommun. Studien omfattade 89 pojkar och flickor. Resultatet av enkäterna sammanställdes med hjälp av ett Two-Sample Kolmogorov-Smirnov test med variabeln kön. Resultatet visar att det råder en positiv inställning till tävlingsmomentet bland en majoritet av pojkar och flickor. I 14 av 16 frågor går det inte att statistiskt säkerställa några skillnader mellan pojkar och flickors inställning till tävlingsmomentet.  Det framkommer att varken pojkar eller flickor mår dåligt av att tävla mot andra på lektionerna. Det är även mer populärt att tävla tillsammans i lag jämfört med att tävla individuellt. Trots de få statistiskt säkerställda skillnaderna går det att utläsa vissa nyansskillnader där pojkar verkar vara lite mer positivt inställda till tävlingsmomentet i några påståenden. Två exempel är, jag tycker det ska vara mycket tävling på idrottslektionerna samt att goda prestationer i tävlingar borde värderas högt i betygen.

Författare

Martin Sigblad

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..