Sök:

Plus, eller nej jag menar addera!

En aktionsforskningsstudie om elevers användande av matematiska begrepp genom kommunikation


Syftet i vår aktionsforskningsstudie är att skapa ett arbetssätt med förutsättningar för elever, att i ett cooperativt lärande utveckla sitt matematiska språk. Detta gjorde vi genom att skapa en problemlösningsuppgift i matematik som gav förutsättningar för att använda matematiska begrepp genom kommunikation. Aktionen genomfördes i en årskurs fyra med tolv elever indelade i tre grupper med fyra deltagare i varje. Tidigare forskning belyser språket i matematik och hur viktigt det är för läraren att använda rätt språk med rätt begrepp för att ge eleverna möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. Den visar även att ett cooperativt lärande är positivt för eleverna då de lär av varandra genom kommunikation. Empirin samlades in med hjälp av videoinspelning, dagboksskrivande och reflektioner tillsammans med vald klasslärare. Därefter analyserades materialet med hjälp av delar från innehållsanalys. Analysen visade att kommunikationen är viktig för att elevernas ska använda matematiska begrepp. Den centrala slutsatsen ur ett specialpedagogiskt perspektiv är att eleverna ökar sin förmåga att använda matematiska begrepp genom ett kommunikativt sammanhang, under förutsättningarna att medverkande deltar och stödjer varandra. Studien kan fungera som en inspirationskälla för verksamma pedagoger för att arbeta med språket inom matematiken och ge eleverna förutsättningar att utvecklas. 

Författare

My Nordvall Amanda Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..