Sök:

Planering för gång- och cykeltrafik vid externa köpcentrum

en studie med Nova Lund som exempel


Hur tar sig människor utan tillgång till bil till externa köpcentrum? Är det meningen att som gående eller cyklist behöva ta sig fram i ett hav av bilar som står parkerade eller kör i cirklar för att hitta den "bästa" parkeringsplatsen? Målet med detta arbete är att undersöka om, och i så fall hur, det planeras för gång- och cykeltrafikanter vid externa köpcentrum. Arbetet vill uppmärksamma att det ofta finns problem i planeringen för gång- och cykeltrafikanter kring dessa platser. Syftet är att bidra med kunskap om hur planering och utformning av gång- och cykelvägar vid externa köpcentrum sker. Frågeställningarna har varit följande: (1)Anpassar planerare utemiljön vid köpcentrum till gång- och cykeltrafikanter? Om det görs, hur görs det då? Om inte, hur bör det göras? (2)Varför ska det planeras för gång- och cykeltrafik generellt och därmed också vid externa köpcentrum? (3)Vad finns det för dokument och riktlinjer som styr planeringen för gång- och cykeltrafik både generellt och kommunalt i Lunds kommun? (4)Hur fungerar det egentligen för personer som går eller cyklar vid exemplet Nova Lund? Hur kan det förbättras? En studie av dokument som styr planeringsprocessen för den fysiska planeringen och därmed gång- och cykeltrafiken har gjorts. Även litteratur som behandlar en god miljö för fotgängare och cyklister fanns med. Intervju med Lunds kommuns trafikplanerare och mailkonversation med chefsarkitekt vid uppförandet av Nova Lunds köpcentrum har tillsammans med en analys av Nova Lund lett fram till resultatet. Att fler människor går och cyklar bidrar till en renare luft, mindre buller och bättre hälsa för individen. Det har blivit populärt att satsa på gång- och cykeltrafik och därför är planeringen viktig. Planering för dessa trafikslag sker på flera nivåer och utefter ett antal regler och dokument vilket kan leda till förvirring och missförstånd bland planerare. Köpcentrum är oftast planerade för biltrafik, så även det analyserade köpcentrumet Nova Lund. Analysen har visat att orienterbarheten på området kring Nova Lund är dålig. Skyltning saknas helt och logiken mellan gångvägar och entréer är inte bra. För cyklister och gående på området är det svårt att veta var de ska ta vägen. Ett förslag med alternativa lösningar för Nova Lund har tagits fram där orienterbarheten på området har förbättrats. Gångbanor är kopplade till varandra och till entréer och busshållplatser på ett logiskt sätt som är lätt att förstå. En cykelbana finns genom området och vegetation delar av de stora rum som tidigare fanns på parkeringarna. Förslaget visar vad som kan göras för att förbättra gång- och cykelmiljön på den specifika platsen men för att undvika åtgärder som dessa är det viktigt att planera denna typ av miljö. Viktigt då är att alla inblandade får information om varför det är viktigt med gång- och cykeltrafik och att dessa parter har ett gott samarbete.

Författare

Emma Svensson

Lärosäte och institution

SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..