Phyllis memorial childrens home and academy
ett undersökande förslagsarbete för framtida utveckling av ett barnhem och skola i Kenya
KenyaBarnhemSkolaUtvecklingslandKulturell kontextVattenSanitetTa tillvara på resurserStrategiSocial hållbarhet
Phyllis Memorial Childrens Home and Academy är beläget utanför Nakuru
i västra Kenya. Barnhemmet grundades år 2000 av Jacinta Njoroge och
under tolv år har en kraftig expansion och utveckling skett. Det som började
som ett privat finansierat initiativ är numera en väletablerad verksamhet
som finansieras av ett organiserat bistånd. Ansvariga i organisationen
har efterfrågat en plan för framtida utveckling av platsen med fokus på
helhetsperspektiv och långsiktighet. Detta examensarbete har för avsikt
att fungera som diskussionsunderlag för den fortsatta planeringen och
utvecklingen av platsen Phyllis Memorial Childrens Home and Academy.
Vilka riktlinjer och principer bör styra den framtida utvecklingen och hur
kan dessa ges en fysisk gestaltning? Förslaget innefattar bland annat idéer till
sanitetslösning med kombinerad tvättplats, plan för plantering av fler träd och
förslag på hur man kan skapa fler platser för social aktivitet. Hösten år 2012
spenderade vi två månader i Kenya för att på plats genomföra inventeringar,
intervjuer och studiebesök. Det insamlade materialet har sedan legat till grund
för vidare analys, syntes och förslag. Intervjuer med brukare har bidragit till
att ge en bred bild av platsen sett från olika perspektiv. Samtal med olika
aktörer inom organisationen har varit viktiga för att ringa in och lyfta fram
angelägna frågor. Studieresor inom landet för att besöka organisationer och
referensprojekt har bidragit till större förståelse och gett oss en referensram.
Genom arbetet har vi även reflekterat över vår egen process och roll och vi
ställer frågan; vilka angreppsätt kan man som landskapsarkitekt använda sig
av när man gör ett projekt i en kulturellt obekant kontext? Genom att bo
på platsen under sju veckor har vi på ett medvetet sätt använt oss av olika
metoder för att förstå platsen från olika perspektiv. Vi har konfronterats med
och funderat kring frågor som berör kontext, ansvar, och hur man kan veta
att det man föreslår är det rätta i det sammanhang man befinner sig i. Detta
diskuteras i slutet av uppsatsen och sammanfattas i en lista över möjliga
angreppsätt att använda sig av när man genomför ett projekt i en kulturellt
obekant kontext.