Sök:

Personlig utveckling och kompetensutveckling vid Luleå kommuns äldrevårdsomsorg


Syftet med undersökningen var att analysera de anställdas behov och upplevda möjligheter till individuell utveckling inom deras arbetssituation vid Luleå Kommuns Äldrevårdsomsorg, samt att ge Luleå Kommun rekommendationer för hur de kan erbjuda individuell utveckling på ett kostnadseffektivt sätt. Undersökningen delar upp begreppet individuell utveckling i personlig utveckling och kompetensutveckling. Maslow?s behovshierarki, Alderfer?s ERG-Teori och Herzberg?s tvåfaktorteori utgör större delen av det teoretiska ramverket som undersökningen är baserad på och ligger till grund för enkäten och analyserandet av dess resultat. Undersökningsgruppen bestod av 243 anställda, ingrupperade efter hur de svarat i den tidigare medarbetarenkäten från Luleå Kommun hösten 2003, till en positiv och en negativ grupp (de som ansåg till en högre grad att de hade möjlighet till individuell utveckling och de som ej ansåg detta). Resultatet visar att den negativa gruppen var mindre tillfredställda med sin individuella utveckling, då de ej kände att de fick tillräckligt stor möjlighet till detta. Bidragande orsaker till detta är bland annat att de i den negativa gruppen upplevde att deras chef/ledare ej gav dem möjlighet till individuell utveckling. Båda grupperna ansåg att eknomi, tidsbrist och personalbrist var de största faktorerna som begränsade deras individuella utveckling. Rekomendationer som författarna kommit fram till är bland annat att Luleå Kommun som arbetsgivare bör utbilda sina chefer/ledare så att dessa får god självkännedom om vad individuell utveckling innebär och hur de kan ta tillvara på det vid medarbetarsamtalen. Då det i resultatet visade sig att det fanns stora skillnader mellan arbetsplatserna på de flesta områdena så var en annan rekomendation att erbjuda de anställda ett diskussionsforum där de från olika arbetsplatser kan träffas för att utbyta erfarenheter och kunskaper.

Författare

Per Aspviken Mattias Carlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..