Pedagogiskt ledarskap vid en omorganisation - chefers uppfattningar av det egna ledarskapet
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationChefskapFokuseratLedarskapLedarskapsdimensionerLedarskapsstilarOmorganisationPedagogiskt ledarskapProgressivtReproduktivt lärandeTrygghetUtvecklingsinriktat lärandeUppfattningar
Syftet med studien var att utveckla kunskap och förståelse för chefers och
ledares uppfattningar av det egna pedagogiska ledarskapet under en större
organisationsförändring. Frågeställningen formulerades som: Vilka kvalitativa
skillnader i uppfattningen av sitt eget pedagogiska ledarskap finns hos chefer
under en omorganisation? För att få svar på vår forskningsfråga utfördes en
kvalitativ datainsamling medelst intervjuer med åtta chefer på områdes- och
sektorsnivå inom Göteborgs Stad. Studien har en fenomenografisk ansats vilket
inneburit att teoribildningen i första hand var induktiv då den utgår från den
funna empirin men för att göra det studerade fenomenet greppbart och möjligt
att tolka har ett abduktivt förhållningssätt genomsyrat forskningen där både
empiri och applikabla teorier presenterats och klargjorts för läsaren, teorier
explicit kopplade till lärande och ledarskap. I resultatet framkommer ett
flertal kvalitativa skillnader i chefernas uppfattningar av sitt eget ledarskap
vilka presenteras under tre olika beskrivningskategorier: Att leda progressivt
och utvecklingsinriktat, Att leda med stabilitet och trygghet samt Att leda
fokuserat och målinriktat. Inom dessa beskrivningskategorier, som även utgör
det huvudsakliga resultatet av studien, återfanns ett flertal olika
ledardimensioner och ledarskapsstilar vilka analyseras, avhandlas och redovisas
i tolknings- och diskussionskapitlen. En slutsats som kan dras är att det
pedagogiska ledarskapet till viss del förändrats som ett resultat av att den
pågående omorganisationens medfört förändrade arbetsuppgifter men kan även ses
som ett resultat av den tydliga mål- och resultatinriktning kopplat till ett
fokuserat medborgarperspektiv som genomsyrar organisationen som helhet.