Sök:

Pedagogiska vinster med muntligt berättande

En jämförelse mellan muntligt berättande och högläsning i år 2


Muntligt berättande får en alltmer uppmärksammad roll inom det pedagogiska fältet. Dettaarbete syftar till att belysa den skillnad som enligt facklitteraturen finns mellan muntligtberättande och högläsning samt lyfta fram pedagogiska vinster med respektive metod medfokus på muntligt berättande. Syftet är också att undersöka om och hur elever uppfattarskillnad mellan muntligt berättande och högläsning. Två frågeställningar förtydligar syftet:Finns det någon skillnad i hur elever uppfattar och kommer ihåg innehållet i en berättelse defått muntligt berättad respektive uppläst? Finns det någon skillnad i elevers inlevelse i enberättelse de fått muntligt berättad respektive uppläst? Arbetet omfattar litteraturstudie ochfältundersökning. Litteraturstudiens huvudsakliga resultat visar att båda metoderna bör ingå iett djupare helhetsperspektiv i undervisningen. Fältundersökningen har genomförts i tvåklasser i år 2 där samtliga elever lyssnat till muntligt berättande och högläsning av två sagor.Datainsamlingen har omfattat både enkäter och intervjuer. Resultatet av fältundersökningenvisar att eleverna i högre grad kommer ihåg innehållet efter en muntligt berättad berättelse änefter högläsning och att eleverna har en något djupare inlevelse efter berättandet, jämfört medhögläsningen. Slutsatsen är att muntligt berättande och högläsning har många gemensammapedagogiska vinster och bör gå hand i hand.

Författare

Rebecka Hector Henny Lundmark

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..