Pedagogers syn på samarbetet mellan skolan och museet
Denna fallstudie sätter fokus på hur pedagoger i skolans värld och kulturensvärld upplever samarbetet dem emellan. Den empiriska undersökningenbestår av intervjuer genomförda med pedagoger från de båda grupperna. Vadgäller skolan har vi riktat in oss på pedagoger som arbetar med de äldstabarnen i förskolan, och upp till mellanstadiet. Museipedagogerna arbetar iverksamheter med inriktning mot lokalhistoria och konst.Vid intervjuerna framkom att samarbetet ser väldigt olika ut och att det ofta ärupp till pedagogerna själva i vilken grad de samarbetar och drar nytta avvarandra.Museipedagogiken har gått från att till största delen handla om förmedlandeav kunskap till att alltmer fokusera individernas deltagande. Ett deltagandedär upplevelsen och det aktiva handlandet sätts i fokus. Ett sådant arbetssätt ärjust vad många lärare eftersträvar idag, och därför är det konstigt attsamarbetet institutionerna emellan inte är större.Vårt resultat pekar mot att hindren till viss del handlar om en skillnad ipedagogik, och syn på kunskap, men mera om bristande kunskap omvarandra, brister i förberedelse och uppföljning, samt organisatoriska ochekonomiska hinder. Kan ett samarbete komma till stånd så gagnar det såvälelever och skola som kulturinstitutionerna, det var alla överens om.