Pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd
Diskussioner mellan verksamma pedagoger inom förskolans verksamhet
Denna studie synliggör hur olika pedagoger ser på och jobbar med barn som är i behov av särskilt stöd. I bakgrunden redovisas tidigare forskning som belyser diagnoser i förskolan, pedagogers olika uppfattningar och arbete samt begreppet ?barn i behov av särskilt stöd?. Studien är kvalitativ, jag har genomfört forskningsintervjuer för att få en inblick i hur yrkesverksamma pedagoger ser på och jobbar med barn som är i behov av särskilt stöd.Resultatet visar att många pedagoger har samma uppfattningar om vad som är viktigt att tänka på i arbete med barn som är i behov av särskilt stöd. De står alla på samma grund men arbetar på olika sätt. Barn som är i behov av särskilt stöd påverkar alltid den pedagogiska verksamheten, detta har pedagogerna alltid i åtanke när de utformar aktiviteter och miljöer. De flesta pedagoger som deltagit i studien ser positivt på diagnosens roll, de menar att diagnosen ökar förståelsen av barnet. Pedagogernas tidigare erfarenheter har en stor betydelse för dem i deras arbete med barn som är i behov av särskilt stöd, de förstår och tolkar barn utifrån deras tidigare erfarenheter och upplevelser.