Sök:

Pedagogers erfarenheter och uppfattningar om läs- och
skrivutvecklingsmetoder


Denna studies syfte var att beskriva och analysera fem pedagogers erfarenheter och uppfattningar om de läs- och skrivutvecklingsmetoder som de använder i sitt arbete. Våra frågeställningar var: Hur arbetar pedagogerna med läs- och skrivutveckling? Varför har pedagogerna valt detta arbetssätt? Vilka teoretiska utgångspunkter har metoderna? För att få svar på dessa frågeställningar använde vi oss av kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med pedagoger som arbetar mot skolans tidigare år i Kronobergslän. Studiens resultat visade att pedagogerna använder sig av blandade metoder inom antingen det analytiska eller det syntetiska spektrat. De pedagoger som använder sig i första hand av analytiska metoder har syntetiska inslag och likaså de pedagoger som använder sig i första hand av syntetiska metoder har analytiska inslag i sitt arbetssätt. Pedagogerna ansåg att de valt metoder och arbetssätt för att gynna alla elevers läs- och skrivutveckling och för att göra arbetet lustfyllt och varierat både för deras egen skull och för elevernas. Vår studie visade att lärarna lägger större fokus vid läsning än vid skrivning både i den dagliga undervisningen och i uppföljningsarbetet. De olika läs- och skrivutvecklingsmetodernas rötter kunde vi återfinna i antingen den sociokulturella teorin och whole language-perspektivet eller i konstruktivismen och phonics- perspektivet. Hos en del pedagoger grundade sig arbetssättet i båda teorierna. Vidare hittade vi likheter i pedagogernas tankesätt som vi har kunnat koppla till Vygotskij och Piagets teorier om språk och tänkande.

Författare

Kajsa Nielsen Hanna Söderström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..