Sök:

Påverkar handel med utsläppsrätter svenska företag?

en studie kring attityd, strategi och konkurrenssituation i företag som berörs av handelssystemet


För att minska utsläppen av koldioxid har länderna inom den europeiska unionen enats om att införa ett system för handel med utsläppsrätter. Handelssystemet infördes 2005 och skall i sin första period pågå fram till 2007. Genom att systemet är marknadsbaserat så bestäms priset på utsläppsrätter genom utbud och efterfrågan på marknaden. Företag som inte innehar tillräckligt med utsläppsrätter måste således köpa utsläppsrätter av andra företag som säljer utsläppsrätter på marknaden. I en tidigare studie anses miljökrav likt handel med utsläppsrätter vara av strategisk natur för företag. Denna studies avsikt var därför att undersöka om de berörda svenska företagens strategi och konkurrenssituation påverkats efter införandet av handelssystemet. Vidare hade vi för avsikt att undersöka vilken attityd företagen har till systemet. Den undersökningsmetod vi använde oss av var av kvantitativ karaktär där vi genom en survey undersökning kontaktade samtliga svenska företag som berörs av handelssystemet. Den data vi erhöll samlades in genom en internetbaserad enkät. Av totalt 166 utskickade enkäter svarade 100 företag på vår studie. Resultaten varierade naturligt mellan enskilda företag och mellan företag i olika branscher men de generella slutsatser som vi kunde konstatera var att handel med utsläppsrätter inte påverkat företagens strategier och konkurrenssituation i någon större utsträckning. Vidare kunde vi utifrån svaren i studien konstatera att företagen i allmänhet har en receptiv attityd.

Författare

Johan Karlsson Magnus Ranneberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..