Patienters erfarenheter vid hjärtinfarkt
Hjärtinfarkt är en vanlig sjukdom i västvärlden. Eftersom patienterna ofta
upplever ångest och oro i samband med hjärtinfarkt är bemötande, känslomässigt
stöd och patientinformation av stor vikt vid omvårdnaden. Syftet med studien
var att belysa patienters erfarenheter under och efter vårdtiden vid
hjärtinfarkt. Studien är en litteraturstudie. De nio artiklar som användes i
resultatet analyserades med hjälp av en modifiering av Burnards fyra
analysmetods steg. I resultatet framgick det att vikten av god information,
stöd och tillit till vårdpersonalen var av stor betydelse för patienternas
välbefinnande. Vardagen efter hjärtinfarkt upplevdes av patienterna som osäker
och skrämmande. De behövde hjälp och råd från vårdpersonalen för att bland
annat lägga om sin livsstil. Den mera hälsosamma livsstilen ansågs av
patienterna som svår att leva efter. I diskussionen framkom det att patienterna
var missnöjda med informationen och stödet från vårdpersonalen. Orsaken till
missnöjet var att informationen var svårbegriplig. Informationen gavs ofta i
vad patienterna ansåg en stressig miljö.