Patienter med HIV
Upplevelser i mötet med sjukvårdspersonal
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceHivAidsPatientperspektivUpplevelserStigmatiseringAttityderMötet
Bakgrund: HIV upptäcktes i början av 1980-talet och har kommit att bli en
världsomfattande sjukdom som drabbat miljontals människor. Antalet smittade
stiger hela tiden och det finns idag ingen bot mot virussjukdomen. Dagens
bromsmediciner gör dock att många smittade kan leva länge innan de insjuknar i
AIDS. Allteftersom överlevnadstiden ökar, är också sannolikheten att möta
HIV-smittade patienter i olika vårdsituationer större än någonsin. Detta gör
att det ställs höga krav på vårdpersonalen med avseende på kunskap och
kompetens kring patienter smittade med HIV. Syfte: Syftet med studien var att
belysa HIV-smittade patienters upplevelser i mötet med sjukvårdpersonal. Metod:
metoden var en litteraturstudie av tio stycken artiklar påträffade i
referensdatabaserna Cinalh, Pubmed/Medline och manuella sökningar. Dessa
sammanställdes och analyserades med en manifest innehållanalys. Resultat:
Resultatet visar att patienter upplever både positiva och negativa möten med
vårdpersonalen. Personalen engagerar sig för att möta patienterna och därigenom
skapa goda relationer. Patienterna upplever vidare att de får bekräftelse från
personalen. De negativa upplevelserna är övervägande och patienterna upplever
att personalen tar avstånd och diskriminerar dem som är HIV-smittade.
Patienterna känner sig kränkta och de upplever okunskap hos personalen. Trots
att det är känt hur viruset smittar är det många vårdgivare som visar oro,
obehag och rädsla för att vårda dessa patienter. Detta gör att patienterna
upplever en känsla av stigmatisering. Slutsats: Kunskapsnivån behöver höjas hos
vårdpersonal för att kunna bemöta patienter på ett sätt som borgar för en god
och säker vård. Det krävs tidig grundläggande utbildning om HIV på flera
utbildningsnivåer för vårdrelaterade yrkesgrupper.