Patientens upplevelser av stöd från diabetesteamet
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceDiabetesDiabetes typ 2EmpowermentSocialt stödKommunikationTillitIntegritetSjuksköterska-patientrelation
Bakgrund: I Sverige har cirka 3-4 % av den vuxna befolkningen diabetes, varav
cirka 80 % lider av typ 2 diabetes eller så kallad åldersdiabetes. Det är
välkänt att personer med typ 2 diabetes behöver stöd och utbildning för att
klara av att leva med sin sjukdom. En av diabetesteamets uppgifter är därför
att stödja dessa personer på bästa sätt. Metod: Studien är en litteraturstudie
med kvalitativ ansats. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur patienter
med typ 2 diabetes upplever stödet från diabetesteamet. Resultat: Resultatet i
föreliggande studie resulterade i fyra huvudkategorier: Delaktighet, Att ha
tillgång till, Förtroende och Information. Dessa huvudkategorier gav i sin tur
underkategorier: Att uppmuntras, Att få sina behov uppmärksammade, Att bli
prioriterad, Att träffa samma personal, Att känna tillit, Att lita på någons
kunskap, Ta del av information, Att få lättförstålig information. Slutsats: I
studien framkom det att upplevelsen av stöd från diabetesteamet visade sig vara
mestadels negativ. Kontinuiteten ansågs vara en viktig del för att en god
relation mellan vårdpersonal och patient skulle upplevas.