Patientens upplevelser av sjuksköterskans bemötande i det vårdande mötet - En litteraturstudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceBemötandeKommunikationPatientperspektivPatientupplevelserSjuksköterskaPatientrelation
Bemötandet är en viktig del inom vården och sjuksköterskans bemötande av
patienten kan vara det som han minns bäst av mötet. Bemötandet har en central
roll i sjuksköterska-patientrelationen oberoende av vilket hälsoproblem som
leder till att patienten söker vård. Syftet var att belysa faktorer som har
betydelse för hur patienten upplever sjuksköterskans bemötande i det vårdande
mötet. En litteraturstudie baserad på sju vetenskapliga artiklar med kvalitativ
ansats genomfördes. Artiklarna bearbetades enligt Graneheim och Lundmans
beskrivning av en analysmetod. I resultatet framkom att sjuksköterskans
inställning, kommunikation och patientcentrerade vård var viktiga faktorer som
hade betydelse för hur patienten upplevde sjuksköterskans bemötande. Att
sjuksköterskan i sin yrkesroll skall ha en vänlig och vårdande attityd, ett
holistiskt och humanistiskt synsätt, att hon skall utöva sitt arbete i en
patientcentrerad anda där patienten står i fokus och sjuksköterskan visar ett
äkta intresse för och ser varje patient som unik med respekt för patientens
integritet och värdighet var viktiga komponenter. Detta arbete kan ge en ökad
förståelse beträffande bemötandets innehåll och kan även hjälpa sjuksköterskan
till att anpassa sitt bemötande så att det svarar upp mot patientens unika
behov, förutsättningar och förväntningar i det vårdande mötet.