Patientens delaktighet i vården
En litteraturöversikt
Patient participationExperienceApproachRelationInformationPatientdelaktighetUpplevelserFörhållningssättRelationInformation
Bakgrund: Patientens roll i vården har under det senaste decenniet förändrats. Dagens patienter är allt mer medvetna om rättigheterna som de har i vården. Alla människor har laglig rätt till information och delaktighet i beslutsfattandet som berör deras egen vård. Sjuksköterskans förhållningssätt är av betydelse för patientdelaktigheten. Forskning har visat att det fortfarande kvarstår brister i patientens rätt till delaktighet, det är därför viktigt att veta vad patienten upplever som delaktighet och hur sjuksköterskan kan främja detta. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva patienters upplevelser av delaktighet och hur sjuksköterskan anser att hon eller han ska förhålla sig för att främja patientens delaktighet. Metod: Studien är en litteraturöversikt där både kvalitativa och kvantitativa artiklar har använts. Resultat: Resultatet visar på att patienterna upplever delaktighet när de får information och kunskap vilket leder till kontroll över situationen. Patienterna upplever också delaktighet när de har en bra relation med sjuksköterskan. De förhållningssätt som framkommer i resultatet för hur sjuksköterskan kan främja patientens delaktighet, är när hon eller han etablerar en bra relation, ger information, bidrar till kontroll och ser till patientens resurser. Diskussion: Det är viktigt att sjuksköterskan alltid reflekterar över patientens delaktighet samt får ökad kunskap i detta ämne i både utbildning och yrkesverksamhet.