Sök:

Patientdelaktighet - ur ett patientperspektiv


Bakgrund: Idag ställs det ökade krav på sjuksköterskan att göra patienter delaktiga i vården, dels från patienterna själva och dels genom lagstiftning och förordningar. Kunskap om vad patienter upplever som viktigt för patientdelaktigheten, ökar sjuksköterskans möjligheter att möta dessa krav. I nuläget saknas det en enhetlig definition av patientdelaktigheten och därför finns ett behov att utveckla kunskapen kring detta ämne. Syfte: Syftet med denna studie var att belysa upplevelser av erhållen vård i relation till viktiga aspekter för patientdelaktighet hos patienter vårdade vid en ortopedisk klinik. Metod: En empirisk kvalitativ intervjustudie utfördes. Kvalitativ innehållsanalys användes till analysen med utgångspunkt från Graneheim och Lundmans modell. Resultat: Viktiga faktorer för delaktigheten identifierades som fyra kategorier med tillhörande underkategorier. Dessa kategorier var: Göra sig hörd; där den egna förmågan och eget ansvar betonades. Ökat patientinflytande genom kunskap, information och vårderfarenhet; information, kunskap och vårdvana bidrog till kunskap på olika plan som ökade delaktigheten. Tillgänglighet hos sjuksköterskan; sjuksköterskans inställning till patienten var viktig men även hennes fysiska åtkomlighet underlättade delaktigheten. Den generella vårdatmosfären ansågs kunna öka eller hämma tillgängligheten. Relationen mellan sjuksköterskan och patienten; ett gemensamt samarbete och en lyhörd sjuksköterska ansågs som viktiga faktorer för delaktigheten. Slutsats: Resultatet visar på att den interpersonella relationen är viktig mellan sjuksköterskan och patienten för delaktigheten men den visar även att den generella atmosfären på avdelningen i form av stress och den atmosfär som finns mellan personalen är minst lika viktig faktor. Viktiga aspekter i resultatet visar att patienter inte alltid vill vara delaktiga i sin vård utan vill ha tillit till att sjuksköterskan gör det som hon anser bäst för patienten.

Författare

Silvia Marinkovic Susanna Tjernberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..