Sök:

Pappa kokar kaffe

en studie om förskolebarns rollekar ur
ett genusperspektiv, vilka roller de antar samt vilket
lekmaterial de använder


Syftet med vårt examensarbete är att undersöka barnens rollekar, vilket lekmaterial barnen använder, vilken funktion det får och vilka roller barnen kliver in i, ur ett genusperspektiv. Vi ville se vilka roller flickor respektive pojkar antar rollekarna samt se vilken form av lekmaterial de använder och vilken funktion det får. Vår studie är av kvalitativ karaktär där vi använt oss av två olika metoder: observationer samt intervjuer. Vår undersökningsgrupp bestod av barnen från två olika avdelningar i åldrarna 3-6 år. Resultatet av vår studie visade att flickor antar flickroller och pojkar pojkroller, till största delen. Vi kan se att barn använder färdiga leksaker och kreativt lekmaterial i sina rollekar. En blandning av både färdiga leksaker och kreativt lekmaterial behövs eftersom barn är olika och vissa barn vill ha mer färdiga leksaker än andra i sina rollekar. Utöver vårt syfte har vi i vårt arbete sett att barnen leker rollekar utifrån sina erfarenheter och upplevelser.

Författare

Robert Kemi Susanna Simonen

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..