Sök:

Outsourcing-"kostar det något att ta hissen"


Outsourcing är idag ett väldebatterat strategiskt verktyg, vilket används inom många olika områden och har ett stort antal motiv. Den ökade populariteten för utkontraktering som strategiskt handlingsalternativ bland svenska företagsledare kan härledas till de olika motiv som finns presenterade i diverse litteratur, artiklar, uppsatser och avhandlingar. Genom att använda sig av outsourcing kan företag uppnå en rad positiva och negativa effekter. Vi har i denna uppsats använt oss av en kvalitativ undersökning baserad på fyra fallföretag. I vårt arbete har vi kommit fram till att det inte finns några större skillnader mellan de motiv litteraturen beskriver och de motiv våra fallföretag har haft till att lägga ut en verksamhet på en extern leverantör. Det vi däremot menar att vi kan påvisa genom vår undersökning är att företag kan lägga ut taktiska verksamheter för att uppnå strategiska effekter. De bieffekter vi har kunnat identifiera genom att analysera genomförandet av fallföretagens utkontrakteringar är dels en ökad kostnadsmedvetenhet bland personalen och dels att resurser frigörs genom en minskad leverantörsbas. Anledningen till att personalen blir mer kostnadsmedveten när en verksamhet outsourcas till en extern leverantör är att debiteringsprocessen förändras.

Författare

Fredrik Carlstedt Anna Persson Daniel Stillesjö

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..