Sök:

Organisationsengagemang -En studie av konsulter i fyra datakonsultföretag


Bakgrund: I dagens kunskapssamhälle är företag som förlitar sig på individers kompetens för framgång oftast mycket sårbara. Allt fler företag i kunskapsintensiva brancher har också problem med en allt för hög personalomsättning. Konsultföretag beskrivs oftast som exempel på ett kunskaposföretag. I dessa företag arbetar ofta de anställda en större del av arbetstiden hos kund. Företagen har då svårt att kontrollera de anställdas insatser samtidigt som det fysiska anståndet till det egna företaget kan påverka individens känsla av delaktighet och vilja att stanna kvar som anställd i företaget. Vid ett sådant arbetssätt är det viktigt att individen är engagerad för organsiationen. Organisationsengagemang innebär en psykisk bindning till företaget, vilket påverkar indivens benägenhet att forma organisationsgynnsamma attityder och utföra handlingar och beteenden för organisationens bästa. Organsiationsengagemang är således en viktig faktor för kunskapsberoende företags framgång.Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera och analysera individers organisationsenagemang, dess grunder och fokus, i en arbetsrelation där individer arbetar merparten av tiden hos kund. Genomförande: Djupintervjuer har genomförts med sammanlagt tolv datakonsulter i fyra datakonsultföretag.Resultat: Studien visar att konsulterna känner engagemang för framförallt fyra olika fokus, företaget i sig, närmaste chef och ledning, arbetskamraterna i kopnsultgruppen och kunden. Engagemanget för företaget i sig är ej så starkt utan baseras på det instumentella utbytet och företaget kan ses som ett verktyg för konsulten att utveckla sig själv. Engagemanget för chef och ledning baseras på identifikation då dessa grupper kan tillgodose viss del av individens behov av trygghet och stöd. Det är viktigt vid den studerade arbetsformen att individen är engagerad för både närmaste chef och ledning. Engagemanget är även stort för kunden då konsulten identifierar sig med kunden för att få uppskattning samtidigt som kunden ger konsulten möjlighet till intressanta arbetsuppgifter. Engagemang kan påverka organisationsenaggemanget negativt. Engagemanget är dock störst för konsultgruppen, vilket påverkar intentionen att stanna kvar i organisationen, att alltid göra sitt bästa och att ställa upp för sina arbetskamrater. Konsulten identifierar sig med personer i samma arbetssituation som kan ge denne stöd och trygghet. Engagemanget för konsultgruppen påverkar ej engagemanget för företaget i större utsträckning.

Författare

Elin Hedberg Robert Nilsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..