Sök:

Orena kommunala årsredovisningar

Varför får kommunerna kritik och hur behandlar de kritiken?


Kommuner anses vara neutral i sin redovisning. Detta gör att de ska redovisa på ett tillförlitligt, verifierbart och objektivt sätt för att kunna ge relevant information till sina mottagare via årsredovisningen. Eftersom den kommunala årsredovisningen i vissa fall avviker från god redovisningssed och rättvisande bild avsåg denna studie att öka förståelsen för individernas uppfattningar om hur redovisningsarbetet går till och konsekvenserna av det, klargöra vilken kritik kommunerna fått samt hur de behandlar den kritiken. För att svara på frågan Varför kommunala årsredovisningar är orena genomfördes en identifiering av faktorer som påverkar förändringsbenägenheten ur ett organisatoriskt och ett individuellt perspektiv. Denna studie genomfördes via observationer och intervjuer med standardiserade frågor till aktörer i fyra av Norrbottens kommuner. För att validera svaren aktörerna gav genomfördes även intervjuer med ett sakkunnigt biträde samt med en person från Sveriges Kommuner och Landsting. Den kvalitativa insamlade datan analyserades utifrån vår teoretiska referensram vilken bestod av den institutionella teorin, personligheter och vilka kvalitativa egenskaper redovisningsinformationen har. Studiens resultat visar på att organisationen och individen är högt institutionaliserade och därmed trög till förändring. Även att insamlingen och utökningen av kunskap beror på vilka personlighetsdrag individen har. Dessa faktorer gör att det krävs drastiska förändringar för att en förändring ska genomföras. Konkret betyder det att erfarna individer ser till sina tidigare erfarenheter och kunskaper. I kombination med den organisatoriska trögheten gör detta att den kritiken som revisorerna ger inte alltid medför en förändring. Det betyder att kritiken kan ligga kvar till nästkommande år vilket gör att kommunala årsredovisningar fortsätter att avvika från god redovisningssed och rättvisande bild. För att säkerställa resultatet bör en utveckling av studien fortskrida där exempelvis grunden i redovisningen bör studeras ytterligare.

Författare

Carolina Stenvall Malin Thornéus

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..