Ord som gör ont
Förskollärares uppfattning om förskolebarns kränkande språk
Preschool. Children's abusive languagePsycical learning-enviromentPsycho-social learning-enviromentChildren's socializing process.FörskolaBarns kränkande språkFysisk lärandemiljöPsyko-social lärandemiljöBarns socialiseringsprocess.
Detta arbete har som syfte att undresöka förskollärares uppfattningar om verbala kränkningar mellan barn. Arbetet söker svar på hur de kränkande språket kan vara en del i barns sociala utvecklning. Jag har genomfört intervjuer med förskollärare för att kunna ta del av deras erfarenhet och kunskap inom området. I mina resultat har det framkommit att förskolans pedagoger är en viktig del av barns sociala utveckling. Det är i förskolan man får sina första upplevelser av vänskap, men det är också där i relationerna som man kan bli utsatt, eller utsätta andra, för verbal kränkning. Den fysiska miljön är av betydelse för förekomsten av kränkande språk och det föreligger en ökad risk i de icke pedagogstyrda aktiviteterna.