Sök:

Orangeri + Förskola


Fo?rskolan +Uppgif ten:Uppgiften syftar till att ge ett planunderlag fo?r en ny fo?rskola. Fo?rskoleverksamheten ska kompletteras med flera funktioner fo?r att harmoniera ba?de med det urbana sam- manhanget sa? va?l som de sociala fo?rutsa?ttningarna. Fo?r att detal jplanen ska kunna a?ndras ma?ste platsen detal jstuderas vilket avses med uppgif ten, en fo?rskola + i Tantol- unden.Fra?gesta?llning:Min fra?gesta?llning har varit hur man skapar en trygg mil jo? fo?r barn at t va?xa upp i och vad a?r det som go?r att vi ka?nner oss trygga oavsett a?lder?Lo?sning:Genom att la?ta orangeriet sammanbinda fo?rskoleverksamheten vill jag skapa en symbol fo?r naturen som omfamnar barnen. Vattenkanalen som rinner la?ngs fo?rskolan ner till Orangeriet a?r a?ven den ta?nkt att sammanbinda och bevattna samtliga va?xter pa? sin va?g ner fo?r landskapet. Hela byggnaden skjuter in mot parken fo?r att dels kom- ma iva?g fra?n den bullriga ringva?gen som lo?per strax intill sa?va?l som ge mo?jlighet fo?r so?dersolen att va?rma upp och fo?rse orangeriet med va?rme och energi.Formen:Formspra?ket bygger pa? en solita?r volym som binder samman fyra repeterande voly- mer till en enhet. Den triangula?ra solita?ren har fa?t t sin form ef ter va?der, mil jo? och kon- struktion. Den branta fasaden leder bort vatten och fa?ngar in solenergi och limtra?kon- struktionen skapar ett tektoniskt vackert rum. 

Författare

Johan Lingmark

Lärosäte och institution

KTH/Arkitektur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..